יום ראשון, 13 ביולי 2008

השאלון עם דרור פויר / מאת: סיני גז

-מה אתה עושה בימים אלה ?
כותב ב"גלובס", שר בלהקת נאג' חמאדי ומתכנן לכתוב עוד ספר, אבל מה שאני באמת עושה זה לגדל את התאומים שלנו, הלל דאגלס ונגה לילי. בעצם, לא הייתי אומר שאני מגדל אותם. נכון יותר יהיה לומר שאני מאוד אוהב להעביר את הזמן בלראות אותם גדלים.
-מהו האירוע התרבותי שהשפיע עלייך יותר מכל?
אין דבר כזה "יותר מכל", אני לא יודע מה זה בדיוק אירוע "תרבותי", וכמו כל אחד אני מושפע מהכל, כל הזמן. ובכל זאת היו כמה אירועים גדולים שהשפיעו עלי, אם כי לא תמיד ברור איך בדיוק: הרצח של ג'ון לנון, נפילת חומת ברלין, נלסון מנדלה משתחרר מהכלא, המונדיאל של 1982, דני כ"ץ, הילד שנרצח באכזריות שנה מאוחר יותר (הוא היה בגילי, וכילד זה העסיק אותי לא מעט), מכבי תל אביב זוכה באליפות אירופה, שנת השלושים למדינת ישראל, בגין, סדרת הטלוויזיה דאלאס, ביקור במערת המכפלה עם הרב משה לוינגר, הופעה של נושאי המגבעת, התרגומים של פסואה לעברית, נירוונה, האיחוד של לד זפלין, מלחמת הכוכבים, מועדון קרב.

-מה מדליק אותך מבחינה יצירתית ?
האמת שאני לא מחשיב את עצמי כאדם יצירתי במיוחד, ואני כותב את המשפט הזה בצער ובכאב. אני יודע לכתוב, אבל אף פעם לא בא לי. אש היצירה לא בוערת בי. אני נאלץ להיות יצירתי כשמגיעה שעת הדד-ליין. ואם אני לא נדלק, אני מדליק את עצמי בדחיפה או מחכה למישהו שיעבור עם כבלים. הדד-ליין. זה הדבר שאני הכי שונא, אבל זה גם הדבר היחיד שיכול להוציא ממני משפט מנוסח היטב. כנראה שזה מה שמדליק אותי.

-מהו הצליל האהוב עלייך ?
כל מה שקשור במים: מגלים, מפלים ונהרות שוצפים ועד לאמבטיה מתרוקנת, והכי את השקט שמתחת כשצוללים; הקלידים של ריי מנזרק; צחוק של הילדים; המודמים של פעם, עם ה-אייייווווווכחחשחשששצסססססספפפיייי.

-מהי התמונה שהשפיעה עלייך יותר מכל?
גם כאן יש הרבה מן הסתם, אבל אם לבחור אחת: הסטודנט הסיני שנעמד מול שורת הטנקים בכיכר טיאנאנמן. האומץ, החופש, הייאוש.
-אם היית קורא מחשבות את מחשבותיו של מי היית רוצה לקרוא ?
את המחשבות של מנהיגי העולם, של ילדים אפריקאים שנולדו חולים באיידס, של פרננדו טורס באמצע השעיטה לגול בגמר היורו, של ההומלס ברחוב שלי, של איגי פופ, של הכלבה, של הבנזונה שלא עצר במעבר חציה כשאני חוצה, באור ירוק, עם הילדים בעגלה, של ניל ארמסטרונג בנחיתה על הירח.

-אם יכולת לשוטט בזמן, באיזו תקופה היית רוצה לבקר ?
הייתי רוצה להיות מאלה שנוסעים בזמן ופותרים בעיות, גדולות כקטנות. נגיד לרצוח את היטלר, נגיד להציל את קורט קוביין, נגיד לעשות שמישהו שאהבתי לא ימות או יתאכזב, נגיד לשלם את הקנס לעירייה לפני שטפח לממדים של חוב לאומי.

-מהו האלבום או השיר שהשפיע עלייך יותר מכל ?
Break on through, השיר הראשון בתקליט הראשון של ה-Doors. השפיע, ועדיין משפיע. ג'ים מוריסון שינה לי את החיים. קראתי לבני על שמו.
-עם איזה אמן (חי/מת) היית רוצה לעבוד ? ולמה דווקא איתו ?
הייתי רוצה לצאת לעשות כתבה עם האנטר ס. תומפסון ז"ל, העיתונאי הכי חריף ומצחיק ומסטול וחמוש. אני מת על האיש. בשיאה, הכתיבה שלי היא לא יותר ממחווה עלובה לתומפסון.

-מה מוציא אותך מדעתך ?
שאנשים עושים לחבריהם האנשים בדיוק את מה שהם לא רוצים שיעשו להם.

-מה מצחיק אותך ?
הרבה דברים ואנשים מן הסתם, אבל מעל כולם דאגלס אדאמס. האיש הכי מצחיק שאי פעם נולד וחי ומת בינינו, ואחד מבני האדם היותר חכמים והאנושיים שהלכו על פני הכדור הזה, שנהרס על מנת לבנות דרך אקספרס על-חללית. קראתי לבני על שמו.
-מה הדבר המטורף ביותר שעשית ?
לפני 11 או 12 שנה ככה, בברצלונה, הזמנתי באר שלם לדרינק.
-מה מביך אותך ?
בתי חולים, ניחום אבלים, לצאת טמבל, לראות אדם בקלקלתו.
-מה הדבר המטופש ביותר שעשית ?
קפצתי לתוך בור מלא בחרא של פרות וכמעט טבעתי.

-איך היית משפר את העולם ?
מקטין את השימוש בדלק, מרסן את תרבות הצריכה, משקם את אפריקה, מקצר את שבוע העבודה, מוצא תרופה לסרטן ומבער את הבערות.
-לו היו ניתנות לך שלוש משאלות מה הן היו ?
בריאות, שלווה ושיער סמיך.
-מהי החולשה הכי גדולה שלך ?
אני בטלן.

-איפה תהיה עוד 10 שנים ?
חבר במשלחת האנושית הראשונה שיוצאת להתיישבות בגלקסיה חדשה וידידותית שרק נתגלתה. הייתה הגרלה וזכינו, כל המשפחה. זו תהיה נסיעה של 40 שנה, אבל בגלל כל הקטע של החלל וזה, עד שנגיע יעברו איזה שבע מאות שנה לפי זמן כדור הארץ, ואילו אנחנו נחזור להיות בני 24.

-נסח שאלה שהיית מעוניין לשאול את עצמך וענה עליה
ש: דרג את עצמך כבנאדם בסולם של אחד עד עשר, כשעשר זה בנאדם טוב, מוסרי ותורם לחברה ואחד זה זבל.
ת: 6

-מי היית רוצה שיענה על השאלון הזה ?
הרב עובדיה יוסף.

דרור פויר הוא עיתונאי וסופר. מפעיל את הבלוג "החיים בהיר".

צילום: דרור פויר (אין לי מושג איך הוא עשה את זה).

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

דרור, שאלון משובח נתת פה, צחקתי והשכלתי. ריקי כהן

אנונימי אמר/ה...

איש מוכשר, המשך להצליף. deWOLF

ליאור אמר/ה...

דרור, מציע לך לא להתבטא בדברים שאינך מבין לעומק. וכדאי שתלמד עברית לפני שאתה מנסה לעלות רעיון לרשת. קרך אגב עשית שירות צבאי ?